Jag väljer demokrati i Julklapp

Försvarets Radioanstalt (FRA) har i uppdrag att avlyssna all kabelburen kommunikation som passerar Sveriges gränser. Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla, även vi som INTE har några onda avsikter, behandlas som misstänkta. Regeringen och myndigheter har befogenhet att söka i vår privata kommunikation. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer. 

Källskydd och meddelarfriheten som vi varit så stolta över blir tomma ord när varje kontakt med media kan vara avlyssnad. Avlyssningen ska skydda mot odefinierade ”yttre hot”. I själva verket utgör den nya lagen i sig ett allvarligt hot mot det öppna och fria samhället. 

Jag är för ett demokratiskt samhälle vilket innebär Yttrandefrihet, Informationsfrihet och Meddelarfrihet. Det innebär också att de som inte är ärliga dras fram i ljuset. Jag kommer i år att ge en slant till Wikileaks i julklapp för att jag tror på demokrati och inte är intresserad av att ha politiker som skickar diplomatpost om att det ena är "en större hund än den andra". Jag tycker att det är dags att vi alla tänker till ett extra varv. Vilket samhälle vill vi leva i? Ett där "staten" - som vi alla är arbetsgivare till - bevakar oss eller ett där vi alla kämpar för att få behålla vår frihet att säga, tycka och tänka det vi vill?

Jag vill leva i ett samhälle där mina barn inte ska behöva vara oroliga för vad de skriver, säger och tycker. Där det inte spelar någon roll vilket etiskt ursprung de har. Där de blir behandlade och behandlar andra med respekt och värdighet. Efter FRA lagen och Wikileaks avslöjanden är det skrämmande tydligt att i våra stormaktsfärer är det pojkar som skvallrar med varandra istället för män och kvinnor som arbetar hårt för att se till sina arbetsgivare (väljares) bästa. Därför stöder jag Wikileaks och alla andra människor och organisationer som verkar för att vi ska kunna säga, skriva, tycka och tänka utan att vara rädda för att någon, med politiska medel, åtalar oss för saker vi inte gjort. 

Vad vill du ha i Julklapp? Jag väljer demokrati.

God Jul!

Kim Lehult

Kommentarer
Postat av: Kim

Kolla på: www.svtplay.se : Sök på Wikileaks

Och läs också: http://www.samtycke.nu/2010/09/fallet-assange-uppgifter-raderas-om-och-om-igen/

2010-12-15 @ 09:07:00
Postat av: Magnus

Ibland, konstigt nog, är jag faktiskt glad att jag bor i ett land där staten inte har så mycket resurser.

2010-12-15 @ 11:32:37
URL: http://www.naknasanningen.com/
Postat av: Kim

:-) Förstår det!

2010-12-15 @ 13:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0